Hoe haal je je C1-rijbewijs?

DAG 1 

Hallo iedereen!  Ik, Frédéric, haal binnenkort (hopelijk) mijn C1-rijbewijs, met als kers op de taart een reis naar de Lofoten in Noorwegen. 

Maar beginnen doen we bij het begin: waarom wil ik juist een C1-rijbewijs? Wie er graag met de motorhome op uit trekt, heeft eigenlijk aan een rijbewijs B genoeg. Voor de ervaren motorhomereiziger die liever een zwaarder model onder zich heeft, is het C1-rijbewijs een must. Met dat rijbewijs mag je een voertuig met een totaalgewicht tussen 3.500 en 7.500 kg besturen – meer laadvermogen dus, handig voor lange en verre reizen. En dat is juíst wat ik van plan ben! 

Stap 1: theorielessen volgen. Deze week begon ik aan het parcours met een dag theorieles. Ook zonder deze lessen kan je deelnemen aan het theoretisch examen, maar het slaagpercentage ligt een pak hoger na de theorielessen (96% slaagt). Voor mij was het vooral een – zeer nuttige – opfrissing van de verkeersregels, uitgebreid met theorie voor het C1-rijbewijs en veel informatie over sociaal rijgedrag en bewust omgaan met je voertuig.  

De eerste stap is gezet, op het einde van deze week waag ik mijn kans op het theorie-examen. Zal ik slagen?

DAG 2 

Vandaag was D-day. Met een portie gezonde zenuwen stapte ik binnen in het examencentrum. Na even wachten mocht ik me aanmelden om aan het examen te beginnen. Met goede moed ging ik het examenlokaal binnen. De vragen vallen mee, op voorwaarde dat je de theorie toch af en toe goed herhaalt! Het examen test vooral je algemene kennis van de verkeersregels en je vermogen om gevaarlijke situaties te herkennen en je rijgedrag aan te passen wanneer nodig. Na amper een half uurtje was de klus geklaard. 

Je raadt het al: ik ben met glans geslaagd voor het theoretisch examen! Fier als een pauw nam ik mijn certificaat mee naar huis, 88% gescoord. Job well done! 

Volgende stap: op bezoek bij de dokter voor een medisch onderzoek. Zitten er addertjes onder het gras?

 

DAG 3 

Vandaag ging ik langs bij een bedrijfsmedisch kantoor voor enkele medische tests. Je kunt voor die test ook gewoon langs de huisarts gaan, maar dan moet je ook nog naar de oogarts om je ogen te laten testen. Een bedrijfsmedisch kantoor heeft alle apparatuur die nodig is, dus is het efficiënter om daar te gaan. 

Het onderzoek bestond uit verschillende delen: een schriftelijke vragenlijst over je medische geschiedenis, een urinetest en een zeer uitgebreide oogtest. Het geheel heeft 45 minuten geduurd. De uitslag kreeg ik meteen mee en wat bleek? zo gezond als een vis! Binnen vijf jaar moet ik opnieuw gaan voor een check-up indien ik mijn C1-rijbewijs wil behouden, maar dat is wel handig eigenlijk. Zo weet ik meteen hoe het staat met mijn gezondheid. 

Nu ben ik eindelijk klaar voor de praktijk: binnen enkele weken start ik met de rijlessen. Stay tuned!

 

DAG 4 

Vandaag zette ik de volgende stap in het behalen van mijn C1-rijbewijs: praktijklessen. Ik volgde praktijklessen bij autorijschool Sanderus. Zij leerden me rijden met een eigen kleine camionette. Geen echte motorhome dus, maar het gevoel is hetzelfde. De camionette waarmee ik mijn examen zal doen, weegt minimum 4500 kg, zwaarder dus dan een normale camionette.  

Tijdens de les voer ik de drie manoeuvres uit die ik op het examen zal moeten doen: achteruit een straat inrijden en eventjes achteruit blijven rijden, achteruit een loskade oprijden en achteruit een garage inrijden. Al bij al ging het vlot, enkel bij het laatste manoeuvre had ik even een paaltje mee (maar dat staat gelukkig niet op foto of video ;)). Na het inoefenen van de manoeuvres gingen we op de openbare weg rijden. Zo wen je aan de afmetingen van je wagen. Op de weg liep alles gesmeerd. Ik geraak stilaan gewend aan een groter voertuig! 

Na deze acht uur les voel ik mij helemaal klaar voor het praktijkexamen. Laat maar komen!

DAG 5 

Vandaag is dé grote dag: ik doe het praktisch rijexamen voor het C1-rijbewijs! 

Mijn rijinstructeur vergezelt me (toch wat zenuwachtig)naar het examencentrum. Voor € 52 krijg ik mijn ticket om het terrein op te mogen. Het praktisch examen bestaat uit twee delen: manoeuvres en rijden op de baan. 

In mijn vorige post vertelde ik jullie over de drie manoeuvres die ik moet uitvoeren tijdens het praktisch examen. Maar voordat ik laat zien wat ik kan, voer ik een technische controle uit van het voertuig: banden, oliepeil, richtingaanwijzers enzovoort. 

Om te kunnen beginnen aan het tweede deel van het praktisch examen, moet ik eerst slagen voor de manoeuvres. De uitvoering ervan verloopt zonder problemen, dus op naar deel twee: rijden op de baan. Yes! 

Zelfs al lijkt dit laatste deel gemakkelijker (ik rijd toch elke dag met mijn eigen wagen), word ik toch stevig op de proef gesteld met dit groter exemplaar. 

De examinator legt uit dat ik op drie vlakken word geëvalueerd: rijtechniek, naleving van de wegcode en snelheid. We vertrekken en gedurende 20 minuten leg ik een vlekkeloos parcours af. Bij een kruispunt maak ik uiteindelijk een fout… Ik word teruggestuurd naar het examencentrum. Pech! 

Gelukkig kan ik de dag erna opnieuw mijn kans wagen. Voor de manoeuvres zit ik voor een jaar safe: omdat ik hiervoor gisteren al slaagde, hoef ik dat deel niet opnieuw te doen. Tweede keer, goede keer! Mijn route op de baan verloopt vlot. Ik ben trotse eigenaar van het C1-rijbewijs! 

Laat Noorwegen maar komen!

Benieuwd welk rijbewijs je nodig hebt om te mogen rijden met een caravan? Ontdek het hier!

Wil je op de hoogte blijven van Campaway, inspirerende reisverhalen en praktische informatie? Laat dan hieronder je e-mailadres achter.